niedziela, 5 maja 2019

Spectra 1987( i jej klony). Lalki w Galerii Figur Stalowych - część 2.


Minęła niespodziewanie zimna majówka (brrrr...) a mój jubileuszowy post zbiegł się z - cóż robić - kolejnymi urodzinami. Za życzenia wszelakie, pamięć i ludzką serdeczność - gorąco Wam dziękuję! :-D
I jak to ja - z poślizgiem życiowym, sięgam do lalkowych zaległości:




Niniejsza sesja powstała w Pałacu Kultury i Nauki podczas wystawy Figur Stalowych we wrześniu 2017 r. gdzie udałyśmy się razem z Inką. 




Seria powstała w 1987 r. To jeden z tych produktów Mattela, które zaistniały na rynku nieco „na wyrost”. Myślę, że współcześnie, miałyby znacznie lepszą sprzedawalność i doczekałyby się przynajmniej kilku edycji. Że o kosmicznych mebelkach, gadżetach, zwierzakach – robotach, nie wspomnę. Tymczasem Spectry z tego co wiem, w ramach dodatków, otrzymały bodaj tylko jedną serię lśniących ubranek… Wtedy lalki o twarzach zbliżonych do Barbie z makijażami w stylu kultowych Rockers, czy jeszcze bardziej – Jem firmy Hasbro oraz metalicznych, artykułowanych ciałkach i kolorowych włosach przetykanych opalizującymi nitkami, były chyba zbyt oryginalne. I choć lata ’80 XX w. to złota era kina s-f, a wiele ekranizacji doczekało się nowych wersji, czy kontynuacji, mattelowska seria lalek „Spectra” (nazwa obowiązująca w USA i Wielkiej Brytanii; we Francji lalki sprzedawano jako: „Chromatics”), nie kojarzyła się ani z Terminatorem, ani z Obcym. Najbliżej im chyba było do RoboCopa ;-)





Kiedy zobaczyłam te lalki na żywo w 1989 r. albo w 1990 – sama już nie pamiętam, czy był to bazar Banacha, czy może jakiś schyłkowy Komis – serce wrażliwej dziewczynki, która wiedziała już coś niecoś o piractwie, zabiło poruszone. Widząc kojarzące się z Barbie twarze, nadziane na metaliczne ciała, umieszczone w białych pudełkach z tęczowym napisem „Spectra”, a pod nim: „Lacy… Spacy… Out-of-this-world!”,  uznałam to za przejaw, bezczelnego „papugowania” (jak mówiły dziewczynki w tamtym czasie). Czerwony znaczek Mattel w rogu pudełka, zamiast dać mi coś do myślenia, tylko mnie rozsierdził. Poczułam się oszukana, bo to na co patrzyłam przypominało zwariowaną karykaturę znanych mi Barbie ;-) Dziwiłam się, jaki pirat do tego stopnia nie docenia inteligencji konsumenta, uważając, że ten naiwnie nabierze się na owego, świecącego "mattela".


Cóż, komputer miała tylko jedna dziewczynka w klasie, a o internecie śniło się chyba jedynie pisarzom s-f. Pierwsze internetowe łącze w Polsce uruchomiono 20 grudnia 1991 r., (dopiero w 1995 r. powstał nasz rodzimy portal internetowy: Wirtualna Polska), ale ja sama skorzystałam z tego cudu techniki, po raz pierwszy na studiach… Nic dziwnego, że gdy w danym temacie, nie istniały publikacje papierowe, człowiek musiał opierać się na własnych obserwacjach i domysłach ;-)

Seria liczy 4 dziewczyny (tytułową – moją – Spectrę – „Outer space star! Leader of the Shimmerons”; AstraGold, UltraViolet) w tym jedną ciemnoskórą (StylaBlue) i faceta o bujnej niebieskiej czuprynie. Plus coś w rodzaju kosmicznego psa ;-)




Jak bym poczuła się wtedy, odkrywając serię jawnie piracką: „Aurora”, stworzoną?/skopiowaną bezczelnie przez firmę Tonka, która wtedy kojarzyła mi się wyłącznie z ukochaną maskotką – beżowym kotem przywiezionym z Norwegii?... Chyba bym padła, bo przy niej lalki Bratz i My Scene, są jak kaktus i choinka. Łączy je jedynie zielony kolor i kolce. „Aurora – The Future Looks Beautiful!”, to pirat w bezkarnym wydaniu XXI w. - jeśli faktycznie projekt zaistniał po mattelowskiej serii. Jedzie po całości od samych lalek z artykułowanym metalicznym ciałkiem, aż po pudełko i grafikę… Niestety, w tym przypadku nie mam danych, która firma jako pierwsza zaprojektowała pełne dziewczęcego wdzięku lalki-roboty, ale sądzę, że jednak Mattel. Aurora, Crysta, Mira i Lustra, od ich mattelowskich sióstr różnią się dłońmi bez wyodrębnionych palców oraz cyrkoniowymi oczami, które wszak miłośnicy Mattela znają z serii: "Barbie Sparkle Eyes" (1991). Czy tym razem Mattel skopiował Tonkę? 



Nie mam również informacji na temat odbioru produktu wśród konsumentów, ani wiedzy, czy odbył się jakiś proces o prawa autorskie. Odnoszę wrażenie, że wtedy nie było to tak powszechne, jak dwie dekady później, choć ściąganie pomysłów od konkurencji, nabierało rozmachu. Dziś to norma...
Niemniej, jeśli posiadacie taką lalkę w swoich zbiorach, a chcecie się z nią rozstać - dajcie mi znać
;-)

Miłośników Salvadora Dali, zapraszam TUTAJ:

https://simran2pl.blogspot.com/2019/05/salvador-dali-grafika-z-kolekcji.html




15 komentarzy:

  1. Wszystkiego najlepszego z okazji urodzin, no i "jubileuszu". Spectra wyprzedziła swoje czasy, to bardzo interesująca lalka. Fajnie, że ją masz :)O lalkach od Tonka pierwsze słyszę, może dlatego, że dotąd nie zwracałam uwagi na baśkowate. Teraz lecę oglądać obrazy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję gorąco, Sówko :-).
      Nie ukrywam, że patrząc na tę serię z perspektywy czasu i ewoluujących zainteresowań, chętnie przygarnęłabym całość. Oczywiście po rozsądnych cenach.
      Ja też długo nie wiedziałam, że Tonka produkowała również lalki... ;-) Wiedzę tę nabyłam zupełnym przypadkiem.

      Usuń
  2. Wszystkiego najlepszego! :)
    Zastrzeliłaś mnie tą Spectrą - nie miałam pojęcia o tym cudzie Mattela. :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję serdecznie!
      O, ba! Mattel, był kiedyś bardzo kreatywny i wszechstronny. Robiło to wrażenie wobec mniejszej wobec współczesności konkurencji.

      Usuń
  3. Kiduś jeszcze raz wszystkiego najlepszego <3
    Za 2 tygodnie minie u mnie następna rocznica blogowania :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Będę PATRZEĆ choćby wichry losu dmuchały zajadle...
      Buziaki! :-D

      Usuń
  4. ... ja też z poślizgiem składam Ci Serdeczne Życzenia Wszystkiego Najlepszego - ostatnio mam SAME zaległości :(

    OdpowiedzUsuń
  5. Witam w "klubie", Kasieńko ;-)
    ZALEGŁOŚĆ to od pewnego czasu moje drugie imię. Mam nadzieję, że jednak - mimo wszystko - sezonowe.

    OdpowiedzUsuń
  6. ♥ Wszystkiego najlepszego po stokroć ♥
    Muszę przyznać, że nie widziałam jeszcze tych błyszczących laleczek! Znowu mnie zaskoczyłaś :-)
    Serdeczności!

    OdpowiedzUsuń
  7. Też nie miałam pojęcia że Mattel ma na swoim koncie takie lalki
    Wszystkiego najlepszego :)

    OdpowiedzUsuń
  8. metalicznie i ślicznie!!!

    OdpowiedzUsuń
  9. Ojej dlugo mnie nie bylo na blogach :O

    Moc zyczen !!! <3 Spelnienia marzen ,nie tylko lalkowych <3

    Sciskam

    OdpowiedzUsuń
  10. A ja, po stokroć dziękuję Oleńko :-)

    OdpowiedzUsuń
  11. świetne te metaliczne postaci!!!

    OdpowiedzUsuń
  12. Z opóźnieniem, ale niemniej szczerze i gorąco dziękuję, Oleńko! :-)

    OdpowiedzUsuń