niedziela, 3 lutego 2019

Get Real Girl - lalki, które wyprzedziły swój czas


Jeszcze nie pokazałam Wam wszystkich zaległości, a już zdołałam zaliczyć drugą w tym sezonie i pierwszą w tym roku... grrrrypę. Choróbsko skutecznie wprasowało mnie w łóżko i znowu wystawiło na mało fajną próbę wytrzymałości oraz cierpliwości... 
Get Real Girl zostały po raz pierwszy wprowadzone na rynek jesienią 2000 roku. Multikulturowe lalki, o naturalnych figurach ukształtowanych przez dyscypliny sportowe, wyprzedziły swój marketingowy czas. Szczupłe sportsmenki przegrały z niebieskookimi blondynkami Mattela. Barbie uparcie koncentrowały się na modzie i czarach - modelki i wróżki, stały się symbolem zabawek dla dziewcząt 1. dekady XXI wieku. 
Branża nie była gotowa, na to, by w pełni wylansować lalkę, która odbiega od dobrze przyjętego stereotypu, nawet jeśli uparcie przypominał on karykaturę. Na pomysł lalek sportsmenek, lansujących inny ideał piękna niż biała kobieta o bujnych kształtach, wpadł Michael Cookson, założyciel, a następnie dyrektor generalny Wham-O. Niestety, rynek nie był gotowy na sprostanie potrzebom córek nowoczesnych rodziców.



Naście lat później, świat znacznie bardziej się sfeminizował, otworzył na inne kultury, a dziewczęta zaczęły szukać nowych fascynacji. Ten znak czasów postanowiła wykorzystać Shona Gupta, która w latach 2002-2007 r. pracowała w firmie Mattel. Swoje plany poprzedziła rzetelnymi badaniami rynku, który dla multikulturowych dziewcząt realizujących zdrowy styl życia, tym razem okazał się bardzo łaskawy. Kampanię reklamową wsparły profesjonalne sportsmenki, a do przedsięwzięcia Gupty, dołączyła aktywna mama - Hilary DeCesare. Reaktywowane Get Real Girl, miały pojawić się w 2017 r. w sieci sklepów Amazon, ale szczerze mówiąc, nie udało mi się namierzyć ani jednej. Ustalono, że pojawią się 4 postacie z których każda będzie reprezentowała inny typ etniczny i specjalizację sportową. Niestety w sieci znalazłam wyłącznie prototypy. Jeśli macie jakieś neewsy na temat tych laleczek, dajcie mi znać.






Dziś na tle Mattelek o zaawansowanej artykulacji spod znaku MtM, Gabi (imię nadane przez producenta; po mojemu to Amiranda) nie robi wielkiego wrażenia, jeśli chodzi o możliwości ruchowe, ale jej naturalne ciałko i uśmiechnięte oblicze, niewątpliwie zapadają w pamięć.





Miłośników sztuki, zapraszam TUTAJ:https://simran2pl.blogspot.com/2019/02/frida-kahlo-i-diego-rivera-polski.html

16 komentarzy:

  1. Ja byłam dziwnym dzieckiem, bo moja pierwsza barbie miała być w pełni ruchoma aby móc uprawiać sporty. Dałabym sobie obciąć paznokcie byle się dowiedzieć co to za model. Twoja Gabi ma bardzo zawadiacką minę, pierwszy raz widzę ten typ lalki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wobec tego nie Ty jedna byłaś "dziwnym dzieckiem", bo i ja - nie dość, że marzyłam o lalce innej niż biała, to jeszcze chciałam, by miała ruchome stawy, które umożliwią jej ... uprawianie wschodnich sztuk walki ;-)
      Moja Gabi, to Soccer Adventure. Niestety ze starej edycji. W zestawie ma jeszcze bramkę i piłkę. Nabyłam ją jakieś 8 lat temu w stanie używanym, ale bdb.

      Usuń
  2. Też widzę ją po raz pierwszy i muszę przyznać, że baaardzo mi się podoba! Jej buzi pełnej uśmiechu, fajnego stroju i obłędnej(jak na te czasy) artykulacji na pewno nie zapomnę!
    Życzę Ci, Kiduś szybkiego powrotu do zdrowia. Też jestem na zwolnieniu lekarskim...ech, te choróbska...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Ci serdecznie, Oleńko. Tobie również dużo zdrówka. Niestety, grypa szaleje w całej Europie...
      Również inne lalki z tej serii są ujmujące i niepowtarzalne.

      Usuń
  3. Fantastyczna! Nie wiedziałam o ich istnieniu. Jest śliczna.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ba, a inne jakie są piękne! ;-)
      Taka idea, taki potencjał i co? Poszedł w niebyt?...
      Tyle ciekawych lalek ma karygodnie krótki żywot.

      Usuń
  4. Gdzie Ci się udało ją zdobyć? Nawet nie wiedziałam, że były takie lalki :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Były i stanowiły świetne uzupełnienie pomiędzy Generation Girls i My Scene. Ciekawe, że w czasach, gdy multikulturowe lalki o nowoczesnych "biografiach" miały dobrą sprzedawalność, Get Real, zgasły, nim zauważył je szerszy rynek. Może dlatego, że nie były produktem Mattela - wtedy jeszcze niemal monopolisty w kwestii lalek 30 cm? Choć, jak pamiętamy, doskonałe w każdym calu Generation, też szybko zgasły....
    Kupiłam ją banalnie na Allegro, chyba jeszcze w epoce mego warszawskiego żywota, więc będzie jakieś 8 lat temu. Ale to był czas, gdy Allegro oferowało dosłownie wszystko ze świata lalkowego, a i ceny były na ogół do przyjęcia, a nie raz - wprost okazyjne. W przeciwnym razie nie miałabym aż takiej kolekcji ;-D

    OdpowiedzUsuń
  6. Sama lalka dość interesująca, ale czy bym taką chciała? no nie wiem, co nie zmienia faktu, że fajnie jest jak można pooglądać u Ciebie :)
    Kiduś DUŻO DUŻO zdrówka <3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję serdecznie, choć z opóźnieniem, Ewuniu.

      Usuń
  7. Widzę tę lalkę po raz pierwszy, ale bardzo mi się podoba! Nie miałam pojęcia, że takie kiedykolwiek istniały! Skąd Ty je wynajdujesz?! Z chęcią dowiedziałabym się o innych postaciach ruchomych tej firmy. Zdrówka i siły do lalkowania. :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo Ci dziękuję, Ayu :-)
      Tropię od lat różne ciekawe, etniczne, lalkowe projekty. Wiele całkiem przypadkowo, niespodziewanie wpada w moje ręce.
      Choć przyznam, że kiedyś byłam bardziej na bieżąco w temacie.

      Usuń
  8. Nawet u Mattela były już artykułowane lalki w latach 90, nie wiem tylko czemu wówczas to nie chwyciło i wracali do standardowych TnT czy belly button. Natomiast cała idea multikulturowych lalek o różnych kształtach którą obecnie szczyci się Mattel, faktycznie nie jest nowością, tylko niszowe firmy nigdy z tym tematem się nie przebiły.

    OdpowiedzUsuń
  9. No proszę jakie perełki można dorwać! Bardzo mi się podoba!

    OdpowiedzUsuń
  10. Nigdy o nich nie słyszałam. Jako dziecko wolałam lalki, które niczego nie promowały i mogły stać się dowolną postacią :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Ba, już zaprojektowana w 1979 r. Barbie Beauty Secrets, podobnie jak Starr, Shaun i spółka, miała artykułowane nadgarstki. A później 3 dekady nic w tej sprawie. Zawsze dziwił mnie komercyjny regres...

    Niszowe firmy często przecierały szlaki tym popularnym. To samo zjawisko dotyczy niszowych artystów.

    OdpowiedzUsuń